Sider

torsdag 21. juni 2012

Hvordan sy smøyg til bunad?


Hvordan syr man egentlig smøyg eller vevsøm? Jeg fikk et lite spørsmål fra damen bak denne nydelige bloggen her om jeg kunne si noe om hvordan jeg syr smøyg.

Jeg er nok ingen ekspert, og ikke har jeg fått opplæring i dette heller, men etter litt prøving og feiling har jeg funnet min måte å sy smøyg på. Kanskje finnes det bedre måter å gjøre det på, men jeg tenkte å si litt om hvordan jeg gjør det. For tiden holder jeg på med smøyg eller vevsøm til forkle og krage på hardanger vinterbunaden. Se også tidligere innlegg om smøyg her, her og her.



Det første man trenger er selvsagt utstyr - i dette tilfellet linstoff, broderitråd, nål, saks og mønster. Nøyaktig hvilket type linstoff man bruker er jeg litt usikker på. Jeg sa bare på Husfliden at jeg skulle ha linstoff til krage og forkle og de forslo dette myke fine linstoffet.



Jeg synes den største utfordringen er å starte broderiet. Jo bredere det er jo værre blir det. Det innbyr til intens telling og endel feil i starten. Jeg starter nederst til høyre på mønsteret og syr mot venstre.For hver linje jeg syr, snur jeg broderiet slik at jeg alltid syr fra høyre til venstre. I starten teller jeg etter beste evne, men det har en tendens til alltid å bli litt feil i starten. Løsningen min er å fortsette å sy inntill mønsteret blir rett og så rekker jeg opp igjen det som er feil i starten. Som bildet viser, mangler første del av rapporten i mønsteret, dette har jeg fjernet og skal sy til slutt for å få mønsteret komplett.



Selve syingen er ganske så enkel egentlig. Nålen føres opp og ned mellom trådene i stoffet slik som mønsteret viser. På denne måten "vever" man inn tråden og mønsteret kommer sakte frem. Jeg bruker to tråder for å få broderiet svart nok. Vær nøye med å holde deg på samme linje i stoffet hele tiden.


Et lite tips i begynnelsen av hver linje av mønsteret: For å forhindre at det skal bli knute på tråden, og at første sting kan bli stygt (sammentrukket osv) og for å gjøre det litt mer effektivt når man syr, drar jeg bare igjennom litt av lengden på tråden etter første sting og lar resten av tråden ligge i starten på linjen.


Når jeg har vevet fram til nest siste sting, ser det slik ut som bilde ovenfor viser. Da drar jeg resten av tråden igjennom og drar litt i stoffet slik at jeg passer på at tråden ikke ligger stramt eller slakt. Dette synes jeg gir finest resultat. (bildet under viser broderiet "feil vei" fordi her er jeg kommet på neste linje - bildene fra linjen over ble ikke gode nok)



Pass på at de første stingene ikke blir for stramme når du drar igjennom siste del av tråden. Så syr jeg siste sting, snur stoffet og starter på neste linje fra høyre.

I begynnelsen synes jeg det går veldig seint å sy slik søm fordi jeg ikke kan mønsteret skikkelig. Men, når jeg har vært igjennom en rapport ( i dette filfellet den midterste firkanten i mønsteret) er jo det bare repetisjon og da går det etterhvert mye raskere. I tillegg kan man jo også bare se på det man allerede har sydd i stedet for å se på mønsterarket hele tiden!

Og til slutt, slik ser det ut på baksiden. Trådene har jeg festet etterhvert på hver side i broderiet. Jeg synes det er lettest å alltid avslutte etter en hel linje i mønsteret, da vet jeg hvor jeg skal begynne på neste runde :)


Det hadde vært veldig kjekt om andre har gode tips, erfaringer eller lignende med smøyg!
Lykke til!

4 kommentarer:

  1. Takk for fint innlegg, dette må jeg prøve :) er det samme stoff man bruker til korssting, eller er det tettere vevd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg er ikke noe ekspert på dette, men til bunaden har jeg ulike stoff til korssting og til smøyg. Til smøyg er linstoffet tettvevd (10-12 tråds tror jeg). Til korsstingene på bringeduken og beltet er linstoffet mye mindre tettere og stivere. jeg synes det blir finest med smøyg på tettvevd linstoff - da blir mønsteret kompakt og detaljert - enn hvis man syr på et mindre tettere stoff med tykkere broderitråd.

      Slett
  2. Hei! Kvar fekk du tak i mønsteret til drakten?
    Mvh Monica

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...