Sider

mandag 12. desember 2011

Bringeduk problemer


De siste ukene har jeg prøvd å starte opp broderingen av bringeduken til vinterbunaden til Hardanger. Det skulle viser seg å være vanskeligere enn opprinnelig tenkt. Jeg har valgt dette mønsteret her, og kjøpte inn ullgarn til brodering, linstoff, osv.



Men - etter å ha begynt å brodert fem eller seks ganger, og måtte ta det opp like mange ganger - ble det til slutt hull i linstoffet!  Det er en rekke problemer som jeg ikke ser ut til å klare å løse - ullgarnet som jeg broderer med flosser seg og ryker (selv om jeg har korte tråder), hullene i stoffet er så små at jeg ikke klarer å se hvor jeg skal gå opp eller ned med nålen (det å brodere svartsøm er jo så mye greiere når man bare har memorert mønsteret) og så synes jeg broderiet (som da aldri vil stemme med mønsteret) blir "hårete". Jeg får broderiet rett og slett ikke fint.


Jeg har derfor kjøpt broderistoff og vanlig broderitråd og forsøkt meg på det. Det er så mye lettere! Ulempen er at broderiet blir litt større enn det ellers ville vært - men det bryr jeg meg ikke om :) Målet er å få laget en bringeduk nå og så kan jeg heller lage meg flere ulike bringeduker senere. I god tradisjon er jeg ikke ferdig med å brodere hverken skjorte eller forkle, men jeg må ha flere prosjekter som går litt på rundgang ellers går jeg lei.


Jeg er overrasket over hvor fort det går å brodere når man først har kommet i gang, og det "stemmer" med tråd og stoff. Her ser dere bilde av min spede begynnelse på bringeduken. Det blir spennende å se hvor langt jeg kommer på broderiet før jeg er tilbake på et av mine andre prosjekter ;)

Ha en flott uke!

7 kommentarer:

  1. Blir spennende å følge med på hvordan resultatet blir etter hvert :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Eit lite tips, når ein broderer bringeduk til hardangerbunad er det mange som broderer på rødt aida stoff og molenegarn.Det er og ein fordel når du skal montere for då er det veldig enkelt.
    Eg kan ein del og slikt men syr mest perlebringedukar.
    Helsing
    Kjellaug K. Ystanes

    SvarSlett
  3. Hei!
    Så artig å sjå at du broderar på akkurat dette mønsteret til bringeduk! Den er utruleg flott!! Eg har laga den sjølv, men eg broderte med moulinegarn på 14tr lin i litt andre fargar. Har og perla det same mønsteret fleire gonger :)

    Mvh Anita :)

    SvarSlett
  4. Hei. Kjekt å se at andre broderer bunad :) . Jeg er akkurat ferdig med bringeduken som jeg sydde på lin, med ulltråd. Fikk det omsider til da mamma tipset meg om å sy over to tråder :) måtte ta opp et par steder der jeg hadde kommet en tråd skjevt ut, men totalt sett hadde jeg lite problemer og jeg har vel brukt bortimot 3 måneder på den. Nå skal jeg prøve meg på svartsømmen. Tar med meg tipsene som ligger her og setter igang så snart jeg er inspirert :)
    Mvh silje

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for tipset! Det er så hyggelig at flere er interessert i det samme :) Lykke til med broderingen!

      Slett
  5. Hei!
    Jeg har lyst til å sy min egen bringeduk og belte til min Fanabunad, men jeg er ikke sikker på hvillken størrelse som skal has på broderistoffet... Hva er det du har?

    Mvh Simone

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg vet dessverre ikke størrelsen (tetthet). Jeg var innom Husfliden og bad om linstoff til dette og da visste de med en gang hvilke størrelse/tetthet og type jeg måtte ha. kanskje du kan ringe dem og spørre? Lykke til med broderingen!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...