Sider

onsdag 25. april 2012

Hardangerbunad inspirasjon


(kilde: Made In Norway Now) (Bilde av bringeduken jeg broderer på nå - er den ikke flott!?)

Forleden snublet jeg over litt materiale ang Hardangerbunaden på nett som jeg har lyst å tipse dere om.

Made In Norway Now har de en serie av innlegg om bunader under "Det store norske bunadseventyret". Mange flotte bilder og interessant lesning!



(kilde begge bildene: Made In Norway Now)

drakt.org finnes det endel historisk informasjon om hardangerbunaden. Om variasjoner i bunadene, hva de ulike delene av plagget kalles og deres historiske opprinnelse og mye mer. Er du interessert i historien rundt bunaden er det mye interessant å lese på her. I tillegg er det mange linker og mye historisk informasjon om broderier, strikking, teknikker og mye mer. Kjekt!

Her omtales også et gammelt broderimønster jeg har sett flere ganger, senest i den siste utgaven av bladet Bunad, nemlig dette her:

(kilde: drakt.org)

Mønsteret omtales som: "A geometric design called the "eldjarn rose" was very popular in Sørfjorden. The origin of pattern is very old. Known from cardwoven viking fragments, early medieval scandinavian woven fabrics, 13th to 17thC germanic counted embroidery, samplers of the 16th and 17thC (and later) ."

Ta også en titt på denne flotte bunadsbloggen: Folklore Fashion"!

(kilde: Folklore Fashion)

Flotte bilder som jeg kjenner igjen fra boken "Scandiavian Folklore". Jammen kommer ikke et bind nr 2 av denne kjekke boken 13 mai :)

11 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg lurer på den bringkluten som du skriver at du broderer, som er bilde fra "Made in Norway now" hvor fikk du tak i mønster?
    Jeg er også på jakt etter mønster til vinterbunad, har du det?
    Mvh Linda T Svensson
    Mail: lisvenss@online.no

    SvarSlett
  2. Hei
    fantastiske flotte bildet!
    En detalj for noen,men viktig for meg:-
    Bildene over er ikke kun av Hardangerbundader. Det kan man tro, kanskje pga den røde vesten og utformingen av den, sammen med bruk av bingklut. Alle er nok fra Hordaland. For eksempel er det stor bildet av oppluten (vest) med tre søljer på hver side er fra Norhordaland/Osterøy.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar og nyttig informasjon. De er jammen like, men viktig å skille dem slik du nevner :)

      Slett
  3. Interessant lesing, og takk for linker :)


    Vil få legge til at bildet i midten med blå kanter, også er en Hordalandsbunad, men tipper at det er Fana bunad, og den helt til venstre er en Vossabunad ;)

    Vil legge til at jeg har vært på Husfliden i Bergen i dag, og der har de en Hardangerbunad med lilla og svart vest, som var ganske så stilig. Vesten til Hardangerbunaden kan også være mørke grønn.

    SvarSlett
  4. I love the embroidery that you have done on your bringeduk for your bunad. I would like to make a Hardanger bunad, so I am starting with the embroidery pieces. What will the finished size of the rectangle be? Can I use the same Bringeduk design for a Hardanger bunad? Or must the embroidery be different? I would like to eventually find a bunad making class here in the US...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi! Yes you can use the same design and size for the bringeduk for the Hardanger bunad. The size of the embrodery is 19 x 17 cm, the entire bringeduk is 30x26 cm.

      Slett
  5. Hei!
    Beundrer den nydelige bunaden din. Jeg har kjøpt meg stoff og bok. Prøver meg på smøyg . Helt nytt for meg. Lurer litt på om du la stoffet dobbelt når du sydde skjortekrage og brystlist? Stoffet der ser litt kraftigere ut enn resten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Når du broderer skal du ikke legge stoffet dobbelt, men du må passe på at du har nok ekstra stoff til å brette ned på baksiden slik at det monteres dobbelt. Jeg har kun gjort det dobbelt slik på kragen. Da vil stoffet på selve skjorten ligge inne i bretten - altså at broderiet og baksiden syes på på hver side og lukker stoffkanten inne. På brystlisten er den montert uten uten noe dobbelt - altså at broderibaksiden synes inne i skjorten. Når det gjelder kragen, vet jeg at noen broderer både på innsiden og utsiden, men det har ikke jeg valgt å gjøre - det blir veldig mye arbeid ;-)

      Slett
    2. glemte å skrive at stoffet ikke er tykkere på broderiene. broderiene broderes på lin, mens selve skjorten er bomull. på husfliden vet de hvilket linstoff du skal bruke.

      Slett
  6. Hei,
    Skal montere en slik vinterbunad, men det forenklede mønsteret jeg har sier lite omdetaljene, og alle bildene jeg finner er uten detaljer. Kunne du vist frem innsiden av bunaden? Foret i overdelen og kanskje splitten på ermene?

    SvarSlett
  7. Hva er det telling av stoff som du bruker for smøyg?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...