Sider

lørdag 17. mars 2012

Strikkepung



En liten strikkepung har sett dagens lys. Denne har jeg strikket i perlestrikk i silke-alpakka (utgått fra sortimentet) fra Drops. Det er alltid kjekt med slike restegarnprosjekter :) Ideen fikk jeg fra denne nydelige bloggen og butikken her. Jeg har imidlertid laget strikkepungen bredere og snurpet den mer sammen i festet på låsen for å få en rynkeeffekt.


Selve låsen kjøpte jeg via denne nettsiden her. Her var det mye kjekt! Selve oppskriften er enkel, jeg la opp ca 30 masker og strikket perlestrikk frem og tilbake til jeg hadde fått den høyden jeg ville ha. Så felte jeg ved å strikke sammen hver 3-4 og 5-6 m for å få perlestrikkmønsteret til å gå opp. Strikk ca fire pinner til og fell av. Lag en til. Fest til låsen og sy sammen bunn og sidene. Her kan jo man også velge å strikke rundt eller strikke alt i et stykke ovenfra og ned og opp på andre siden.



I dag var jeg ellers en liten tur innom en av mine favorittbutikker: Søstrene Grene i Bergen. Her hadde de fått inn deilig alpakkagarn, plantefarget og "håndspunnet af landsbyboere i 4010 m højde ved den peruvianske Andes"!  Jeg måtte selvsagt bruke anledningen til å fylle litt på garnlageret mitt (kremt);)  Fargene er også helt nydelige, så løp og kjøp!




2 kommentarer:

  1. Hei! Denne var kjempefin:-) har selv heklet en portemone, og tenkte jeg ville prøve en strikket. Hvor stor er veskelåsen du brukte? Sydde du den sammen, for så å vrenge den?:-) jeg er litt fersk, så derfor litt dumme spørsmål;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for hyggelig kommentar :-) Jeg har dessverre ikke pungen lenger, men jeg hvis jeg skal tippe tror jeg at låsen var ca 10 cm bred. Ta en titt på etsy og ebay - der har de masse fine låser man kan kjøpe til en billig penge. Når du monterer den på syr du bare med tråd i lik farge når låsen er helt åpen. Det er små huller hele veien rundt så det går veldig fint å montere den. Jeg sydde sammen strikkedelene først og så bare monterte jeg den direkte på den åpne låsen (i sporene på låsen) (uten å vrenge den). Lykke til!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...