Sider

søndag 2. mars 2014

Nytt sjal i vevstrikk

Et nytt sjal i vevstrikk har sett dagens lys. Denne gangen ble det et sjal til mannen og da falt valget på et sjal i blåtoner. Synes fargekombinasjonen ble veldig fin, det er nesten så jeg må strikke et til meg selv også :)

Oppskriften har jeg lagt ut i et tidligere innlegg. Eneste forskjellen er at jeg la opp 50 masker i stedet for 40, så sjalet er litt bredere men også strikket noe kortere.

Garnet som er brukt er alpakka fra Sandnes garn, med fargene lys blå (6221) og mørk blå (6063). Pinnestørrelsen er 3,5.

Det er forøvrig en interessant diskusjon rundt norsk garn for tiden. Både på NRK og blant bloggerne som her og her.  Jeg synes dette er en viktig debatt. Dersom vi ønsker å opprettholde produksjonen og kunnskapen vi har i dag rundt garnproduksjon, men også det å nyttiggjøre seg lokale ressurser, så bør vi strikkere etterspørre og kjøpe norskprodusert garn! For å støtte opp om dette har jeg, i likhet med andre bloggere, laget en liste med lenker til norske garnprodusenter her på høyresiden på bloggen. Er det noen som mangler, gi meg gjerne beskjed!

1 kommentar:

  1. Det var nydelig, takk for at du deler mønster, det må jeg prøve! Ha en fin, fin søndag ettermiddag!